welke eiwitten zijn er

Welke eiwitten zijn er?

Eiwitten zijn er in veel varianten maar, Welke eiwitten zijn er? Je hebt whey (wei) eiwitten, soja eiwitten, ei eiwitten, melk eiwitten, plantaardige en dierlijke eiwitten. Daarnaast word er ook een verschil gemaakt tussen de eiwitten die snel door het lichaam worden opgenomen, en eiwitten die langzaam worden opgenomen. Over al deze verschillende eiwitten ga ik in het volgend artikel meer over vertellen.

Whey eiwitten

Whey eiwitten zijn vooral voor de ochtend bedoeld, en worden ook wel snelle eiwitten genoemd. Ze staan bekend bij de sporters en worden dan vooral voor of na de training ingenomen. Ook na de nachtrust is het belangrijk om je lichaam te voorzien van eiwitten omdat het de hele nacht heeft geleefd zonder. In de slaap gebeurd er namelijk van alles in het lichaam, de spieren worden groter en ze herstellen zonder dat je dit door hebt. Daarnaast is het een prima eiwit om de spieren te ontwikkelen. Welke eiwitten zijn er?

Naast de whey eiwitten zijn er ook nog de bekende melkeiwitten, die ook wel caseïne worden genoemd. Deze worden langzaam door het lichaam opgenomen en verteert. Dit gaat ook een stuk moeilijker dan bijvoorbeeld de whey eiwitten, dit komt doordat caseïne lactose bevat. Lactose moet eerst afgebroken worden voordat ons lichaam het kan opnemen, het is namelijk een koolhydraat.

Ei eiwitten zijn snelle eiwitten die goed en licht verteerbaar zijn en geheel vet en cholesterol vrij zijn. Deze vorm van eiwitten bestaat voor 100 procent uit aminozuren en pure ei-eiwit!

Plantaardige eiwitten

De meeste mensen halen hun eiwitten uit bijvoorbeeld: vlees, vis en zuivel. Alleen als vegetariër of veganist moet je ervoor zorgen dat je deze eiwitten op een andere manier binnenkrijgt. Door plantaardige eiwitten te eten zorgt de vegetariër er dus voor dat ook hij zijn portie eiwitten binnenkrijgt!

Dan zijn er nog de soja eiwitten, deze worden op een snelle manier door het lichaam opgenomen en zijn makkelijk verteerbaar. Ze beschikken over een hoog gehalte Glutamine. Maar waar vind je al deze eiwitten? En in welke producten vind ik de eiwitten waarnaar ik op zoek ben? Eiwitten kun je uit verschillende producten halen en zo moeilijk als je denkt is het niet! In onze dagelijkse voeding bevinden zich veel eiwitten, denk hierbij bijvoorbeeld aan kaas, vis, ei, aardappelen en vlees.

Voorbeelden van plantaardige eiwitten zijn:

  • Quinoa, amaranth, boekweit en havermout
  • Groene groente zoals: spinazie, boerenkool en sperziebonen
  • Paddenstoelen
  • Soorten peulvruchten als: linzen, kikkererwten, kidneybonen, bruine of witte bonen
  • tofu of tempé
  • Diverse noten zoals: pistachenoten, walnoten en amandelen.

Een nadeel van plantaardige eiwitten is wel dat deze minder aminozuren bevatten dan de dierlijke eiwitten. Er is alleen wel één uitzondering op de regel want van alle plantaardige eiwitten bevat soja als enige wel belangrijke aminozuren. De dierlijke eiwitten bevatten wel alle belangrijke aminozuren, vitamines, mineralen, ijzer en zink.

Dierlijke eiwitten:

(Alle hoeveelheden zijn het aantal gram eiwit per 100 gram)

  • Tonijn                                (bevat gemiddeld 26 gram eiwit)
  • Rosbief
  • Magere kwark             (bevat 11 gram eiwit)
  • Gerookt vlees
  • Gehakt vlees                 (bevat 21 gram eiwit)
  • Makreel                            (bevat 24 gram eiwit)
  • Kabeljauw                       (bevat 22 gram eiwit)
  • Magere yoghurt

Het is belangrijk om daarnaast ook eens te kijken uit hoeveel calorieën een product bevat en of het naast de eiwitten ook koolhydraten bevat. Denk bijvoorbeeld aan brood, brood bestaat ook uit eiwitten maar is ook een echte dikmaker omdat brood voor een groot gedeelte uit koolhydraten bestaat.

Ik raad je aan om altijd het etiket van een product te lezen alvorens je van plan bent een product te kopen, want hoe gezond een product er op het eerste gezicht uit ziet, het kan een echte caloriebom zijn, al bestaat het misschien uit wat eiwitten. Trap hier niet in en wees slim!

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *