weetjes over fitness

Weetjes over fitness!

Bij sportscholen en sportverenigingen beoefent iedereen een fysieke sport, maar weet men ook meer over zijn of haar lichaam zelf? in dit artikel weetjes over fitness krijg jij weetjes te lezen die je nog niet wist!

Iedereen die naar de sportschool gaat komt er naartoe om aan zijn of haar lichaam te werken of dat nu is om af te vallen of om te zorgen voor meer spiermassa. Maar als je veel mensen in de sportschool of bij een sportvereniging vraagt of zij meer weten over hun eigen lichaam, dan zijn er vaak maar enkele mensen die iets over het lichaam zelf weten. Hieronder staan een aantal veel gestelde vragen en weetjes op een rij, bij een aantal weetjes is er ook extra achtergrond informatie bij te vinden.

Klopt het dat sporten ook goed is voor de hersenen?

Ja, dat klopt. Met sporten verbeter je niet alleen je lichaam, maar het helpt je ook mentaal waardoor je beter kunt functioneren. Sporten verhoogt niet alleen je energieniveau, maar verhoogt ook de hoeveelheid serotonine in je hersenen. Dit zorgt ervoor dat je beter en helderder kunt nadenken.

Verbrand je door alleen conditietraining vet?
Ja, door conditietraining verbrand je lichaamsvet. Het is alleen ook belangrijk als je graag wilt afvallen om daarnaast krachttraining te doen. Een gespierd lichaam verbrand ook in rust meer calorieën en hierdoor is het gemakkelijker om op gewicht te blijven.

Maakt sporten je weerbaarder tegen ziektes?

Uit onderzoek is gebleken dat sporten je zeker weerbaarder maakt tegen ziektes. Ook kan het sporten zorgen voor het vertragen van het verouderingsproces en zo kun je ook jou immuunsysteem versterken.

Hoeveel minuten moet je dagelijks bewegen?

Dit is afhankelijk van je leeftijd als je tussen de 4 en 17 jaar oud bent dan geldt het dat je dagelijks minimaal een uur matig tot intensief lichamelijk actief moet zijn. Je moet minstens twee keer per week bezig zijn met kracht-, lenigheids- en/of coördinatieoefeningen. Ben je volwassenen (18-54 jaar) dan heb je dagelijks minimaal een halfuur beweging nodig. Het beste is dit vijf dagen per week te doen. Uit onderzoek blijkt dat volwassenen al snel aan een half uur beweging komen per dag. Door dagelijks naar je werk te fietsen of door in de lunchpauze een wandeling te maken heb je al gauw je dagelijkse portie beweging. Ben je 55 jaar of ouder, dan ligt de norm op minimaal een halfuur intensieve lichamelijke beweging per dag, minimaal 5 dagen per week.

Wist je dat…

  • Je 3500 calorieën nodig hebt om 1 pond lichaamsvet te verliezen!
  • ’s nachts eten je niet dik maakt, maar te veel en ongezond eten wel.
  • Het menselijk lichaam wel 650 spieren heeft.
  • Een gemiddeld persoon zo’n 115000 kilometer loopt gedurende zijn leven
  • De spier die het meeste kracht genereert de kaakspier is
  • Tijdens hardlopen je twee tot drie keer jou lichaamsgewicht aan druk op je voeten komt

Wist je dat…

Eamonn Keane het meeste gewicht aan dumbbell lifts heeft gedaan in één uur.

In een uur heeft hij 32730 kg op rij gelift. Hij heeft 1119 herhalingen van 15 kg met zijn linker arm gedaan en 1063 herhalingen met zijn rechter arm. 

Wist je dat…

je hart dagelijks tussen de 8000 en 9000 liter bloed door je lichaam pompt!

Het hart bestaat uit 2 kamers. De rechter kamer pompt zuurstofrijk bloed het lichaam in, de linkerkamer pompt zuurstofarm bloed vanuit het lichaam naar de longen, waar het met zuurstof wordt verrijkt en via de rechter kamer weer het lichaam ingepompt wordt. Dit alles gaat met zo’n 6 liter per minuut.

Wist je dat…

de kleinste spier van je lichaam maar iets meer dan 1 millimeter lang is

Deze spier heet de musculus stapedius of stijgbeugelspier deze spier is een van de twee spieren van de trommelholte (middenoor).

40 Feiten over fitness

Nieuwsgierig naar meer weetjes en feiten over fitness? Hieronder zijn 40 feiten op een rijtje gezet die interessant zijn om te weten!

 

40 Facts about Fitness
Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *