Sportvoeding

Sportvoeding

Ben jij een liefhebber van sport, dan zul je dit waarschijnlijk vast hebben gezien bij onder andere de tour de france. Wielrenners die tijdens het fietsen drinken en knijpverpakkingen met sportvoeding aangereikt krijgen van hun tourwagens. Naast het wielrennen kennen de meeste het ook van het hardlopen, maar eigenlijk is het bij bijna alle takken van topsporters waar men extra vitaminen of eiwitten inneemt voor een sneller herstel van de spieren.

Die extra sportvoeding kan bijvoorbeeld bestaan uit sportdrank, energierepen enz. Of het nu gaat om de berg/wintersport, zwemsport,autosport,atletiek eigenlijk overal waar je lichaam tot het uiterste moet gaan en je het maximale moet vragen van je lichaam gebruikt men verschillende soorten sportvoeding. Je kunt die extra kracht vaak goed gebruiken als je lichaam veel heeft moeten geven. Het eerste wat je merkt als de energievoorraad van je lichaam op is is dat je jezelf slap en licht in je hoofd begint te voelen wat vaak een teken is dat je suiker te kort hebt en je je suikerspiegel moet aanvullen. Je kunt die extra suikers halen uit bijvoorbeeld fruit of sportdranken bijvoorkeur met isotone en/of hypotone. In deze sportdranken zitten suikers en zouten, die snel in het bloed worden opgenomen en je vochtbalans sneller weer op peil brengen waardoor je weer genoeg energie hebt om verder te gaan.

Vaak komt het voor dat mensen zich afvragen, Wanneer is het eigenlijk het beste om sportvoeding in te nemen? Dat hangt er natuurlijk vanaf wat voor sport je beoefent, maar ook of je bezig bent met een belangrijke wedstrijd of zomaar een training beoefend. Hieronder zie je op een rijtje wat het beste is om: voor,tijdens en na een training/wedstrijd te doen.

1. Voor de training/wedstrijd

Drink voor je begint wat water of sportdrank, als je sportdrank neemt zorg er wel voor dat het niet al te zoet is of neem na de sportdrank een slok water. Vul ook alvast een bidon met water voor tijdens je training/wedstrijd want je vochtverlies kan oplopen tot 2 liter per uur, afhankelijk van verschillende factoren zoals inspanning en temperatuur. Heb je trek voor je gaat beginnen met een training/wedstrijd neem dan bijvoorbeeld een stuk banaan of magere kwark. Eventueel zou je ook een energie reep kunnen nemen.

2. Tijdens een training/wedstrijd

Pak je bidon erbij en zorg ervoor dat je om de zoveel tijd een paar slokken water drinkt. Als je fitnesst is water drinken voldoende tijdens je training. Maar mocht je nu deelnemen aan een hardloop wedstrijd of wielrenwedstrijd dan kun je het maximale uit je training of wedstrijd halen door naast alleen water te drinken ook extra eiwit, energyrepen of energy gels te nemen.

3. Na afloop van een training/wedstrijd

Ook na afloop zorg je net als voor en tijdens een training/wedstrijd voor dat je voldoende vocht in je lichaam hebt. Je kunt eventueel ook nog een eiwit(wheyprotein)shake nemen voor snelle herstel van de spieren. Mocht je trek hebben dan kun je een eiwitrijke snack eten. Voor het avondeten kun je het beste kiezen voor eiwitrijk voeding zoals een salade,pasta of rijst.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *