Spiergroepen trainen

Om dit artikel over spiergroepen trainen goed te beginnen neem ik je terug naar waar het allemaal begint. Je rug, borst en been spieren. Deze drie spiergroepen bestaan ook weer uit nog eens drie soorten spierweefsel alleen wat voor soorten spierweefsel zijn er eigenlijk? 

Er zijn drie soorten spierweefsel namelijk dwarsgestreept spierweefsel, glad spierweefsel en hartspierweefsel.

  • Dwarsgestreept spierweefsel word zo genoemd vanwege het uiterlijk onder de microscoop, het is spierweefsel dat bestaat uit lange, veelkernige spiervezels. Dwarsgestreept spierweefsel vind je rondom het skelet om voornamelijk botten uit ons lichaam met elkaar te verbinden.
  • Glad spierweefsel is zoals de naam al doet vermoeden een spierweefsel dat glad van structuur is en deze spieren vind je in het maag-darmstelsel, bloedvaten, luchtwegen en voortplantingsorganen.
  • Hartspierweefsel heeft 1 of 2 kernen en is lang en vertakt. Hartspierweefsel is in zijn geheel continu aan het werk en kan afwisselt snel en langzaam samentrekken.

Hoe train je spiergroepen?

Spieren train je door de juiste spiergroepen met elkaar te combineren. De fout die vaak gemaakt word is dat men op willekeurige apparaten gaan trainen die toevallig niet bezet zijn wanneer je wilt gaan sporten. En als je gaat trainen dan moeten je oefeningen die je gaat doen elkaar ook aanvullen.

Een andere veelvoorkomende fout is dat er twee grote spiergroepen worden getraind tijdens één workout. Je benen en rug in een workout proppen vergt vaak teveel energie van je lichaam, wat een klap is voor je zenuwstelsel. Je geeft alles tijdens het trainen van de eerste spiergroep, wat zoveel van je vraagt dat je bij de tweede spiergroep niet alles kunt geven.

Als je toch gaat voor maximale spiergroei dan kun je het beste de principes van het bodybuilden gebruiken. Hierbij richt je je workout op één grote spiergroep bijvoorbeeld je rug, borst en benen en train je als aanvulling hierop twee kleinere spiergroepen zoals schouders, buikspieren, biceps, triceps, hamstrings of je kuiten.

Een overzicht van verschillende spiergroepen in het lichaam:

  • biceps (voorkant bovenarm)
  • borstpieren
  • buikspieren
  • hamstrings (achterkant bovenbenen)
  • kuitspieren
  • onderarmspieren
  • quadriceps (voorkant bovenbenen)
  • rugspieren
  • schouderspieren
  • trapezius (nekspier)
  • triceps (achterkant arm)

Hieronder vind je steeds drie spiergroepen die je goed met elkaar kunt combineren tijdens je training.

  1. Borst, schouders, triceps
  2. Hamstrings, quadriceps en kuiten
  3. Rug, biceps, buikspieren

Spiergroepen trainen tijdens zwemmen

Om je spieren in goede conditie te krijgen is zwemmen zeer geschikt om te doen. Zwemmen zorgt er namelijk voor dat je pezen, spieren en gewrichten goed doorbloed raken, beter functioneren en flexibeler worden. Bij zwemmen worden je spieren dus wel gespierder, maar raken ze niet zo opgepompt als bij bodybuilden. Je traint met zwemmen dus niet zozeer de grootte van de spieren maar meer het spieruithoudingsvermogen. Hierdoor kunnen je spieren een activiteit dus steeds langer volhouden.

Het opbouwen van de spiermassa gaat bij zwemmen eigenlijk vanzelf. Bij het zwemmen zijn er wel een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden. Zo moet je minimaal twee tot drie keer per week gaan zwemmen. Moet je bij elk bezoek minimaal een half uur intensief zwemmen en wissel je regelmatig van zwemdisciplines zoals schoolslag, borstcrawl, rugcrawl en vlinderslag.

Beste eiwitten zoeken
Bekijk hier de andere artikelen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.