meest ongezondste voedsel

Het meest ongezondste voedsel

Heb jij weleens nagedacht over wat jij zoal eet? Veel mensen eten het meest ongezondste voedsel en weten niet wat ze allemaal binnenkrijgen. Het is belangrijk om goed te weten wat je zoal eet op een dag, zeker wanneer je aan het diëten bent en serieus wilt gaan afvallen. Wanneer je dit gaat bijhouden weet je ook hoeveel calorieën je gemiddeld per dag binnenkrijg en of je een gezond of juist ongezond eetpatroon hebt.

Naast voeding is sporten net zo belangrijk, daarom zul je ook moeten blijven bewegen. Als je ervoor wilt zorgen dat je een goed lichaam hebt dan moet je producten laten om jou doel te bereiken. Hieronder zie je enkele voedingsproducten die je moet laten staan om een mooi figuur te krijgen of om jou sixpack te behouden!

Suiker

Suiker is niet alleen slecht voor je gebit, maar zorgt ook voor overgewicht. Daarnaast kan suiker er ook voor zorgen dat je diabetes krijgt en kan bij grote hoeveelheden ook zorgen voor een suikerverslaving. Wil je gerechten of dranken toch gezoet hebben? Het beste is dan om witte suiker te vervangen door natuurlijke voedingsmiddelen zoals honing of ahornsiroop.

Frisdrank

Zoals veel mensen weten bevat frisdrank vooral suiker, maar ook bevat het fosforzuur dat voor botziekten kan zorgen. In energy dranken zit veel cafeïne wat bij veelvuldig gebruik weer kan leiden tot een te hoge bloeddruk en hartklachten. Normaal gesproken vind je deze klachten alleen bij volwassenen maar door de populariteit van energy dranken zijn er ook al jongeren die hier last van krijgen!

Wit brood

Wit brood bevat weinig vezels gemiddeld 0,8 gram per snee brood, terwijl volkorenbrood gemiddeld 2,4 gram bevat. Vezels zijn belangrijk voor je stoelgang,cholesterol en helpt om hart en vaat ziekten te voorkomen.

Chips

Chips kun je natuurlijk beter laten staan. Niet alleen zit er veel vet in, maar ook bevat het een hoge concentratie aan acrylamide. Acrylamide is een stof die in kleine hoeveelheden kan ontstaan in zetmeelrijke producten, zoals granen en aardappelen. Acrylamide ontstaat door het verhitten van zetmeelrijke producten tot boven de 120°C.

Vruchtendrank

Bij vruchtensappen zijn er grote verschillen, zo is er sap dat voor 100% uit fruit bestaat en heb je goedkopere vruchtendranken die voornamelijk uit suiker en kleurstoffen bestaan. Kijk voor je vruchtensap koopt dus goed op het etiket.

Diepvriesmaaltijden

Net als diepvriespizza’s zitten er in de kant-en-klaarmaaltijden veel zout en slechte vetten. Als je graag iets uit het diepvriesvak wilt hebben ga dan voor de diepvriesgroente!

Witte rijst

Witte rijst bevat vooral koolhydraten en weinig vezels. Deze rijstsoort is ook een stuk minder voedzaam dan zilvervliesrijst. De gezondste rijstsoorten zijn de zilvervliesrijst en de meergranen rijst.

 

Tips om ongezond eten uit de weg te gaan!

Deze tips zullen je helpen om ongezonde voeding zoveel mogelijk te vermijden:

  • Bereid je eten zoveel mogelijk zelf klaar en probeer kant en klaar eten te mijden.
  • Ga je uiteten? Neem dan inplaats van de gebruikelijke patat, een kop soep of salade!
  • Bereid je ontbijt en/of lunch de avond van te voren, zodat je ’s ochtends niet hoeft te haasten en zo het ontbijt overslaat.
  • Vermijd saladedressings, gebruik hiervoor liever een goede olijfolie of balsamico azijn.
  • Probeer eten zoveel mogelijk te stomen, koken of grillen. Dit is vele malen gezonder dan het bakken of frituren.
  • Neem na het eten een stuk fruit in plaats van een toetje.
  • Drink meer water. Vind je water maar niets? kies dan voor fruitwater dat is water met een fruit smaak, je kunt deze vinden in de supermarkt maar deze is ook gemakkelijk zelf maken.
Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *