Krachttraining voor vrouwen – 5 voordelen

Krachttraining is bij mannen veel populairder dan bij vrouwen. Toch is krachttraining voor iedereen heel gezond en zou eigenlijk iedereen (verplicht) aan krachttraining moeten doen, het liefst in ieder geval 2 keer per week. Toch blijkt uit de praktijk dat nog geen 30% van alle vrouw een soort van krachttraining doen.

Krachttraining is ook goed voor vrouwen

Naast dat je als vrouw van krachttraining een veel mooier figuur krijgt is het bovendien een stuk gemakkelijker afvallen met krachting. Mocht je toch nog twijfelen of je wel of niet aan krachttraining wilt gaan doen, lees dan eens onderstaande 5 redenen waarom vrouwen vandaag nog met krachttrainingen zouden moeten beginnen. Deze voordelen gelden overigens grotendeels uiteraard ook voor mannen.

1. Door krachttraining verbrand je meer calorieën, ook in rust

Door krachttraining verbrand je veel calorieën, maar ook de zogenoemde “naverbranding” zorgt ervoor dat je ook na de krachttraining nog vele calorieën zult verbranden. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die een krachttraining hebben gedaan in de 24 uren erna nog zo’n 100 calorieën extra verbranden. Nou lijkt 100 calorieën op zich misschien niet veel, maar op jaarbasis betekent dat toch al gauw een verlies van een paar kilo. Extra, dus zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Dus als vrouw kun je nadat je een goede krachttraining hebt gedaan gewoon na de training lekker op de bank gaan zitten en je verbrand toch nog die extra calorieën.

2. Kans op diabetes type 2 verkleint door spiermassa

Door slecht eten en (te) weinig lichaamsbeweging krijgen tegenwoordig steeds meer mensen diabetes. Bekend is, dat vooral krachttraining enorm helpt om diabetes te voorkomen. De komt hoofdzakelijk doordat spieren je bloedsuikerniveau stabiliseren. Krachttraining is daarom ook zeker voor vrouwen uitermate belangrijk.

3. Afvallen met krachttraining

Veel vrouwen willen graag afvallen. Het laatste waar ze daarbij echter aan denken om dat te bewerkstelligen is krachttraining. De meeste mensen denken juist dat je door cardiotraining snel afvalt. Dat klopt natuurlijk ook wel, maar in combinatie met krachttraining gaat dat allemaal nog veel sneller. Bovendien is een smallere taille én meer spiermassa veel beter dan alleen maar een paar kilo’s minder op de weegschaal te zetten. Door slecht 2 keer per week aan krachttraining te doen zal je vetpercentage in slechts 10 weken al zo’n 3% lager liggen.

4. Gebruik zwaardere gewichten en voorkom veel herhalingen

De meeste vrouwen zijn bang dat ze er te gespierd uit komen te zien als ze bij de krachttraining zwaardere gewichten gaan gebruiken. De meeste vrouwen kiezen er daarom vaak voor om met lichte gewichten te gaan trainen en die oefeningen dan vaak te herhalen. Het is echter veel beter om zwaardere gewichten te gebruiken en minder vaak te herhalen. Als vrouw zal je namelijk niet zo snel heel gespierd worden en daarbij zal je met zwaardere gewichten 2 keer zoveel calorieën verbranden als dat je dezelfde oefeningen met lichtere gewichten doet.

5. Door krachttraining wordt je sterker

Door krachttraining wordt je als vrouw sterker. Dat klinkt natuurlijk logisch, maar mag best nog eens benadrukt worden. Ook tijdens je dagelijkse klussen zal dit alleen maar in je voordeel werken. Een bijkomend voordeel is dat de kans op overbelasting en blessures als verrekkingen vele malen kleiner is als je regelmatig aan krachttraining doet.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *