Krachttraining belangrijker dan gedacht

Dat krachttraining belangrijk is bij het afvallen is al langer bekend. Daar is al vaak over geschreven. Uit recentelijk onderzoek is echter gebleken dat het krachttraining met zware gewichten en grote weerstanden nog veel belangrijkers is dan tot nu toe werd gedacht.

Onderzoek krachttraining

Op de Universiteit van Boston hebben onderzoekers vastgesteld dat krachttraining, met name voor mensen met obesitas (medisch geïndiceerd overgewicht) minstens zo belangrijk is als cardiotraining zoals hardlopen, fietsen en op de crosstrainer. Door krachttraining wordt niet alleen gewichtsverlies veel eenvoudiger, ook de kans op diabetes type 2 wordt daardoor aanzienlijk kleiner.

Twee typen spiervezels

Tijdens het onderzoek op de Universiteit in Bosten is onderzocht hoe de werking is van 2 typen spiervezels waar spieren uit opgebouwd zijn. Het eerste type spiervezel is het type dat je krijgt door cardiotraining. Dit type is onderdeel van je uithoudingsvermogen en zorgt ervoor dat je langer kunt presteren. Het tweede type spiervezels is het type dat je krijgt door krachttraining met zware gewichten en grote weerstanden.

Vooral het laatst genoemde groep spiervezels is met name in de westerse wereld in de laatste decennia sterk afgenomen. De oorzaak daarvan is dat alle zware klussen in het dagelijkse leven tegenwoordig door machines worden gedaan en we diverse gereedschappen daarvoor gebruiken. We hoeven daarom tegenwoordig (bijna) geen krachtsinspanningen meer te leveren, daar waar vroeger alles nog met de hand werd gedaan.

Overgewicht en diabetes type 2

Uit onderzoek is gebleken dat het tweede type spiervezels niet alleen goed is om meer kracht in je lichaam te krijgen, maar dat dat type vezels ook heel veel calorieën gebruikt. Zelfs de opname van vet en suikers door je spijsvertering neemt erdoor af. Je lichaam zal daarom veel minder vet opslaan. Een ander bijkomend voordeel is dat de stofwisseling in activiteit toeneemt en de organen tevens gezonder worden. Krachttraining zou zelfs zorgen voor een minder vette lever.

Door krachttraining word je dus minder snel dik, zelfs al zou je redelijk wat verzadigde vetten en simpele koolhydraten zoals suikers eten. Uit bovengenoemd onderzoek is derhalve duidelijk naar voren gekomen dat type 2 spiervezels een grote rol spelen in het aansturen van andere lichaamsweefsels, ook al werden ze niet direct in verband gebracht met dit type spiermassa.

Krachttraining om ziekten te voorkomen

Wetenschappers willen nu eiwitten (myokines) die het andere weefsel aansturen gaan onderzoeken. Ze hopen er op die manier achter te komen of het trainen van de type 2 spiervezels ook een positieve werking heeft in het bestrijden of voorkomen van ziekten zoals kanker, hartfalen en beroertes.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *