gezond eten en afvallen

Gezond eten en afvallen

Het is vaak een lastige keus, wat kan ik nu het beste wel en wat kan ik niet eten? Mensen die een aantal kilo’s eraf willen hebben en kiezen voor gezond eten en afvallen vinden het lastig om keuzes te maken.

Onderzoek door wetenschappers heeft aangetoond dat een aantal voedingsmiddelen van invloed kunnen zijn op de eetlust. Als je wilt afvallen helpt je dit om voor gewichtsverlies te zorgen. In dit artikel zijn vijf voedingsmiddelen op een rijtje gezet die jou kunnen helpen om gewicht te verliezen. Een handige tip is om voedingsrijk voedsel te kopen als je bezig bent met afvallen. Levensmiddelen die eiwitten en vezels bevatten, kunnen heel goed helpen met afvallen. Uit het onderzoek blijkt ook dat fruit, groenten, noten, volle granen en yoghurt een groot verband hebben met gewichtsverlies. 

Voedsel als chips, suikerhoudende dranken, rood vlees en vleeswaren staan in verband met gewichtstoename. Hoewel het helpt om het juiste voedsel te eten, blijft lichaamsbeweging belangrijk om gewicht te verliezen en ook om de kilo’s eraf te houden.

Vijf voedingsmiddelen voor gewichtsverlies:

1. Eieren

Levensmiddelen die zowel eiwitten als vezels bevatten, kunnen helpen bij het afvallen. In een kleine studie van 21 mannen, vergeleken onderzoekers de effecten van het eten van eieren met het eten van een bagel als ontbijt. Hierbij keken ze naar voedselinname, honger en tevredenheid. Ook zijn ze gaan kijken naar het bloedsuikerspiegel, insuline en ghreline (ook bekend als het hongerhormoon).

Ze ontdekten dat mannen die het eierontbijt hadden gegeten significant minder aten bij hun volgende maaltijd, dan degenen die het bagelontbijt hadden gegeten.

Degenen die de eieren hadden opgegeten meldden ook dat ze zich minder hongerig en meer tevreden voelden 3 uur na het ontbijt dan degenen die de bagel hadden gegeten. Na het ontbijt had de eiergroep ook minder verandering in hun bloedsuikerspiegel en insulinegehalte dan de bagel groep.

2. Havermout

Als je de dag begint met een kom havermout dan kan dit gaan resulteren in gewichtsverlies. Een studie met 47 volwassenen keek naar verschillen in eetlust en naar hun eerstvolgende maaltijd inname nadat deelnemers havermout aten, in tegenstelling tot een haver gebaseerde kant-en-klare ontbijtgranen zoals muesli. Na het eten van havermout, voelden de deelnemers zich aanzienlijk voller en minder hongerig dan na het eten van de ontbijtgranen. Ook was hun calorie-inname tijdens de lunch lager na het eten van havermout dan na het eten van ontbijtgranen.

Hoewel beide ontbijten dezelfde hoeveelheid calorieën bevatten, zorgde de havermout voor meer proteïnen, meer vezels en minder suiker dan de granen.

3. Bonen, kikkererwten, linzen en erwten

Bonen, kikkererwten, linzen en erwten ook wel bekend als peulvruchten. Peulvruchten kunnen het gewichtsverlies beïnvloeden door het hoge eiwit- en vezelgehalte dat ze bevatten. Net als bij havermout bevatten peulvruchten oplosbare vezels die de spijsvertering en absorptie kunnen vertragen. Het eten van eiwitten leidt tot de afgifte van hormonen die op volheid wijzen. Diëten die peulvruchten bevatten resulteerde in aanzienlijk meer gewichtsverlies dan de diëten die dat niet hebben. 

4. Noten

Een studie met vrouwen die obesitas hadden vergeleek twee soorten diëten met elkaar en verdeelde de groep vrouwen in twee groepen. Het ene dieet was aangevuld met 50 gram amandelen per dag terwijl het andere deel van de groep een dieet volgde die dit niet had. Na 3 maanden verloren de vrouwen in de groep die amandelen aten aanzienlijk meer gewicht dan vrouwen die in de noten vrije groep zaten. Vrouwen in die amandelen aten hadden ook een veel grotere afname van hun taille omvang, body mass index (BMI), cholesterol, triglyceriden en bloedsuiker.

Noten bevatten eiwitten en vezels, wat hun invloed op het lichaamsgewicht kan helpen verklaren. Ze bevatten ook gezonde vetten en andere nuttige voedingsstoffen. Hoewel noten kunnen worden opgenomen als onderdeel van een gezond dieet, is matiging nog steeds essentieel omdat ze een energierijk voedsel zijn.

In een periode van 5 jaar ontdekten onderzoekers in een grote studie dat mensen die noten consumeerden minder aankwamen dan mensen die geen noten aten. Ze hadden ook minder risico om overgewicht of obesitas te krijgen.

5. Avocado’s

Avocado’s zijn vruchten die vezels en heilzame vetten leveren, net als vele andere voedingsstoffen. Ze kunnen je ook helpen een goede gewichtsbalans te bevorderen.

Een studie van Amerikaanse volwassenen vond dat mensen die avocado consumeerden aanzienlijk minder wogen en een lagere BMI hadden dan degenen die dat niet deden. Mensen die avocado aten hadden de neiging om meer fruit, groenten en vezels te eten dan mensen die dat niet deden. De mensen die avocado aten, hadden een gezonder dieet en consumeerden aanzienlijk minder toegevoegde suikers dan degenen die dat niet deden. Het risico op het metabool syndroom is lager dan voor degenen die geen avocado consumeerden.

Hieronder vind je een video over the avocado show een restaurant dat op de menukaart alleen maar avocado gerecht heeft staan! 

Beste eiwitten zoeken
Bekijk hier de andere artikelen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.