fitness workout

Fitness workout

Een fitness workout kun je in de volgende disciplines indelen en dat zijn: uithoudingsvermogen,conditie, kracht en gewichtsverlies. Op het gebied van fitness oefeningen kun je zo jou oefeningen afstemmen voor welk doel jij voor ogen hebt zoals afvallen of spierontwikkeling. 

Wat is Fitness precies?

Fitness is een engelse term voor lichamelijke activiteiten die ervoor zorgen dat je lichaam in een betere conditie komt. Met deze lichamelijke activiteiten verbeter je onder meer de groei van de spiermassa, de verbetering van het uithoudingsvermogen/conditie bijvoorbeeld door middel van hardlopen, fietsen of door binnen te gaan sporten. Fitness richt zich erop om het lichaam te belasten om zo jou belastbaarheid van je lichaam te vergroten, met als resultaat een gezonder en sterker lichaam. Door fitness activiteiten te gaan doen zorg je er vanzelf voor dat jou lichaam in balans komt waardoor je je lekkerder in je vel voelt, je lichaamsvet gaat verliezen, afvalt en bij mensen met ernstig overgewicht zelfs verlichting geeft aan gewrichten.

De doelen die je met Fitness activiteiten/Sporten kunt bereiken zijn:

  • Spierontwikkeling
  • Spierversteviging
  • Conditie verbetering
  • Gewichtsverlies

Hieronder staan de verschillende fitness workouts waar je allemaal uit kunt kiezen. De fitness activiteiten zijn geselecteerd op uithoudingsvermogen,kracht en gewichtsverlies. Fitness workouts zijn er in vele verschillende soorten zo heb je: Cardio(uithoudingsvermogen),Endurance(uithoudingsvermogen),Kettlebell(kracht),Crossfit en Circuit.

Cardio

Cardiofitness is de meest voorkomende vorm van fitness. Dit komt mede doordat het door alle leeftijden gedaan kan worden van jong tot oud. Bij cardio is het doel om door middel van verschillende trainingen een constante hartslag aan te houden, om zo conditie op te bouwen of om af te vallen.  Bij de meeste fitnessapparaten heb je tegenwoordig een display waarmee je verschillende gegevens kunt aflezen waaronder je hartslag,tijd en verbrande calorieën.

Endurance workout

Een Endurance workout of uithoudingsvermogen training zorgt ervoor dat je meer kracht put uit jou lichaam en zorgt er zo voor dat je een actieve levensstijl krijgt. Bij deze training verminder je onder andere jou vermoeidheid en stress. Onder uithoudingsvermogen trainingen vallen onder andere: fietsen en hardlopen. Maar andere trainingen zijn ook: roeien,spinnen,interval training,circuit training.

Kettlebell

De Kettlebell training is een intervaltraining die oorspronkelijk komt uit Rusland. Rond de 17de eeuw trainden daar de eerste russen al met de kettlebell. Maar wat is de kettlebell precies? De Kettlebell is een rond gewicht met een groot handvat eraan, dit heeft men zo gedaan zodat deze gemakkelijk met één of beide handen is op te tillen. Door de kettlebell training in hoog tempo achter elkaar te doen train je verschillende spiergroepen tegelijkertijd. Door het hoge tempo is het geen training zoals je met dumbbells zou trainen maar word dit meer een intervaltraining.

Crossfit

Bij CrossFit is elke training anders. Je verplaatst,tilt gewichten en maakt gebruik van jou eigen lichaamsgewicht. Andere activiteiten zijn bijvoorbeeld: klimmen,springen,rennen en roeien. Je doet dit in altijd variërende combinaties en op hoge intensiteit. De trainingen worden in groepen gegeven en onder begeleiding van een coach.

Circuit training

Bij een circuit training wordt een fullbodyschema doorlopen, waarbij je meerdere oefeningen voor het hele lichaam achter elkaar uitvoert. Je werkt bij deze training aan de conditie, omdat er aan het einde van elke oefening geen rust moment word ingelast. Pas als je het hele circuit hebt doorlopen is er een rust moment. Het doel van een circuittraining is om kracht en het uithoudingsvermogen te vergroten. Dit is ideaal voor mensen die willen afvallen, maar ook geschikt voor mensen die in spiermassa willen aankomen.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *