eiwitten krachtsport

Eiwitten en krachtsport

De beste combinatie voor gewichtsverlies of het ontwikkelen van spiermassa is de eiwit inname te combineren met krachtsport. Met name voor de sporters zijn eiwitten van essentieel belang, ze zijn namelijk de bouwstoffen van het menselijk lichaam die bestaan uit aminozuren.

eiwitten en krachtsport

Wanneer iemand veel krachtsport uitoefent, zorgt dit voor veel inspanningen, hier voor is natuurlijk de beste voeding nodig. Hoe meer inspanningen, hoe gezonder de persoon in kwestie moet zijn. Iemand die sport, heeft natuurlijk meer brandstoffen nodig dan iemand die niet vaak of nauwelijks beweegt.

We weten allemaal dat sport goed is voor het lichaam, en daarom worden er vaak hoge eisen gesteld. Tijdens een training kunnen spieren beschadigd raken waardoor je voor enige tijd stijfheid en krampen kunt voelen, om hier snel van af te raken is het dus belangrijk om voldoende eiwitten in te nemen. Deze zorgen namelijk voor het herstellen van de spieren.

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam, een mens kan makkelijker zonder koolhydraten of vet, maar zonder eiwitten zullen we gauw uitgeput raken en krachteloos zijn, daarom zijn eiwitten voor sporters erg belangrijk, het is niet de bedoeling dat je geen energie hebt om te kunnen sporten!

Hoeveel eiwitten moet ik binnenkrijgen?

Een persoon die regelmatig aan krachtsport doet, moet voor elke kilo lichaamsgewicht zo’n 1,5 grammen eiwit per dag in nemen. Een voorbeeld: weeg je 85 kilo, dan heb je 85 x 1,5 = 127,5 grammen eiwitten per dag nodig.

Er zijn verschillende soorten eiwitbronnen, maar de belangrijkste eiwitbronnen die je vooral tijdens het uitoefenen van krachttraining nodig hebt zijn: melk, wei en eiwit.

Ben je als krachtsporter op dieet? Dan raad ik je aan om wei proteïne in te nemen, deze zorgen er na een intensieve training voor dat de spieren niets te kort komen en de eiwitten binnen 10 minuten zijn opgenomen door het lichaam. Als dit niet gebeurd dan komt het lichaam aminozuren tekort waardoor het de aminozuren een andere weg nemen en hierdoor de spieren zullen afbreken.

Ben jij een krachtsporter die vooral de spieren wilt ontwikkelen? Dan raad ik je aan om vooral dierlijke vetten in te nemen, denk bijvoorbeeld aan kalkoen, ei, vis en kip. Hierin bevinden zich weinig verzadigde vetten. Ben je vegetarisch? Dan kun je kiezen voor de soja eiwitten, deze hebben een cholesterol verlagend effect en bestaan voor 0% uit verzadigde vetten.

Conclusie

Het is niet nodig om alle eiwitten uit bijvoorbeeld eiwit shakes te halen, je kunt ze namelijk prima ook uit voedsel halen zoals ik eerder heb beschreven.

De hoeveelheid eiwitten die je neemt en welke eiwitten je uiteindelijk kiest, hangen af van de intensiviteit en de manier waarop er getraind word. Daarnaast speelt ook het lichaamsgewicht hier een belangrijke rol bij en het magere massa percentage. Ik raad je aan om advies te vragen aan experts op het gebied van eiwitten en krachttraining. Eventueel een personal trainer inschakelen.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *