eiwitrijk ontbijt

Eiwitrijk ontbijt

Vaak word er in het weekend wel een eiwitrijk ontbijt gemaakt. Denk hierbij aan een lekker gebakken eitje op brood of een gekookte ei. Vaak zien we dit als een luxe net zoals een ontbijt op bed of roomservice in een hotel. Maar, dit is naast het weekend ook goed om doordeweeks over te nemen. Door te beginnen met een goed ontbijt heb je een goed begin van de dag!

Zelf heb ik wel altijd trek om iets te eten als ik ’s morgens wakker word, maar er zijn genoeg mensen die dat niet hebben en pas begin van de middag ontbijten. Zo ook een goede vriend van mij die het echt heeft moeten leren om te gaan ontbijten. Hij begon eerst met een cracker en een glas drinken in de ochtend en probeerde zo stap voor stap steeds meer en beter te gaan ontbijten. Nu ontbijt hij wel elke dag goed en wisselt hij regelmatig van ontbijt, zoals bijvoorbeeld de ene keer een eitje als ontbijt en de andere keer een bord havermout.

Waarom zou je kiezen voor een eiwit ontbijt?

Een eiwit ontbijt vult goed en geeft je een langer vol gevoel zodat je minder snel trek zult krijgen. Ook is dit goed als je een dieet volgt of als je fitnesst en werkt aan de opbouw en herstel van de spieren.

Wat moet ik bij mijn ontbijt binnenkrijgen?

Een ideaal ontbijt bestaat uit de drie belangrijke kernvoedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Bij koolhydraten kun je denken aan volkoren boterhammen, volkorencrackers of aan verschillende mueslisoorten (het liefst zonder suiker) en eiwitten kun je uit: broodbeleg, glas melk of yoghurt halen. De benodigde vetten zitten in verschillende soorten boter zoals margarine of halvarine.

’s morgens heb ik altijd haast, wat kan ik snel klaarmaken?

Als je ’s morgens moeilijk wakker kunt worden en daardoor in tijdnood komt om rustig te ontbijten dan kan het een oplossing voor jou zijn om je ontbijt alvast de avond van te voren klaar te maken. Wat je ook zou kunnen doen is eten in vriezen en het ’s morgens vroeg opwarmen in de magnetron. Je kunt dit doen met pannenkoeken die je misschien het weekend ervoor hebt gebakken en waar je nog een aantal van overhebt. Deze pannenkoeken zou je klassiek en ongezond met stroop en poedersuiker kunnen klaarmaken, maar een ander gezondere manier is met: Hüttenkäse, roomkaas, fruit of vis zoals makreel of gerookte zalm te nemen. Het enigste wat je dan nog hoeft te doen is oprollen en eten maar!

Eiwitrijk ontbijt recepten

In de video die je in dit artikel ziet vind je 7 eiwitrijk ontbijt recepten die je gemakkelijk en snel zelf kunt maken. Hieronder heb ik de 7 recepten met alle ingrediënten opschreven die je in de video zult zien .

  • Het eerste recept wat je in de video ziet is een smoothie bowl die bestaat uit: ingevroren fruit, kokos water, banaan, aardbeien, kokos chips of geraspte kokos, chia zaad, honing en als laatst muesli .
  • Recept nummer twee is een eiersalade die bestaat uiteraard uit: eieren, komkommer, tomaten, peterselie, chayenne pepper, zout, munt.
  • Het derde recept is avocado op toast hiervoor heb je naast brood en avocado ook komkommer, tomaat en peper en zout nodig.
  • Recept vier is een gezond glas yoghurt. De ingrediënten die zij aan de yoghurt toevoegt zijn: muesli, honing, chia zaden, frambozen en aardbeien.
  • Recept nummer vijf is een hartige eier muffin die bestaat uit: lente uitjes, champignons, koriander of peterselie, kip of kalkoen, spek, eieren en peper en zout.
  • Ontbijt recept nummer zes is gevulde tortilla er word in de video de volgende ingrediënten gebruikt: tortilla, amandel boter, banaan, donkere chocolade, kaneel en honing.
  • De laatste eiwitrijke ontbijt recepten zijn ontbijt repen de ingrediënten zijn: noten, havermout, gedroogde cranberry’s, kokos chips, chia zaden, honing, dadels, amandelmelk, eiwitpoeder met vanille smaak en pindakaas.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *