eiwitten

De beste eiwitten op een rij!

Er zijn veel verschillende soorten eiwitten. Maar wat zijn nou de meest gebruikte en beste eiwitten? Dit is een hele moeilijke vraag, want per persoon verschilt het antwoord. Voor een sporter zijn het natuurlijk de whey eiwitten, en voor een ander persoon die zijn spieren wilt laten herstellen zijn het de caseïne eiwitten. 

Whey eiwit:

Whey eiwitten, ook wel wei genoemd, worden vooral gebruikt door sporters of mensen die willen afvallen, whey zorgt er ook voor dat spieren zich sneller ontwikkelen na een kracht inspanning. Daarnaast word het vaak toegevoegd in een eiwit shake met een heerlijke smaak waardoor het meer energie geeft, lekkerder is en ook nog eens gezond. Whey ontstaan uit de overblijfselen van kaas. Whey proteïne worden in een rap tempo opgenomen door het lichaam.

Caseïne eiwit:

Caseïne word regelmatig vermeld als melkeiwit. Caseïne heeft veel goede eigenschappen, zo bevat het een aminozuur dat er voor zorgt dat de vochthuishouding een positieve invloed heeft op het eiwitmetabolisme. Een nadeel is de trage vertering, in tegenstelling met de whey proteïne.

Melk proteïne isolaat:

Melk proteïne isolaat word tegenwoordig niet vaak gebruikt, desondanks zie ik het als één van de beste eiwitten omdat het voor 80% bestaat uit caseïne en voor 20% uit whey proteïne, beide zijn het echte hulpmiddelen voor sporters en mensen die gewicht willen verliezen, daarnaast zorgt melk proteïne isolaat ervoor dat de goede eigenschappen van de verschillende soorten eiwitten zich met elkaar mengen en 1 worden, het is dus eigenlijk een combinatie van beide.

Ei proteïne:

Ei proteïne worden tegenwoordig weinig gebruikt als grondstof, het heeft een bittere smaak die ervoor zorgt dat de proteïne zich moeilijk kan laten omzetten tot een concentraat. Ei proteïne staan er om bekend dat ze een hoog gehalte hebben aan aminozuren, die een grote invloed heeft op de hormoonproductie. Het word vooral gebruikt door atleten en sporters voor het begin van een wedstrijd.

Soja eiwit:

Soja eiwitten zijn sinds kort weer vrij populair, ze hebben een hoge gehalte aan L-glutamine, dit is een aminozuur die een invloed heeft op de eiwitopbouw. Soja eiwitten worden niet gebruikt door sporters omdat zij problemen krijgen met hen spijsvertering, hoe dit komt is nog niet duidelijk. Soja vind je veel in vegetarische producten maar ook in drankjes en in tofu en tempé.

Lichaamseigen eiwitten:

Hiernaast zijn er nog een aantal lichaamseigen eiwitten die ik hieronder op een rij heb gezet:
Globulines: Globuline is 1 van de 3 delen van het bloedplasma, ze worden ook wel de plasma eiwitten genoemd. Globulines worden geproduceerd door de lever.
Keratines: Keratine is een eiwit in de nagels, in de haren en in de hoorn. Het is de basis van de opperhuidweefsel en word ook wel ‘’hoornstof’’ genoemd.
Albumine: Albumine is een belangrijke eiwit, deze word gemaakt door de lever en word hierna afgegeven aan het bloed. Het dient als transportmiddel voor kalk, ook wel calcium genoemd.
Histonen: Histonen gaan gepaard met het DNA en worden als bouwsteen van het lichaam gezien.
Fibrinogeen: Dit is een oplosbare eiwit in het bloedplasma die voor de bloedstolling van het lichaam zorgt.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *