Cardio fitness

Cardio fitness voor binnen en buiten!

Met cardiofitness verbeter je je conditie en verlaag je jouw vetpercentage. Het lastigste bij deze manier van fitnessen is het langdurig volhouden van een activiteit en de drive behouden om door te gaan. Welke van de onderstaande cardiofitness trainingen kun jij het langst volhouden?

Hardlopen

Samen met fietsen behoord dit tot de meest voorkomende sport in Nederland. Naast het hardlopen in de buitenlucht kun je natuurlijk net zo goed binnen op een loopband gaan hardlopen, dit is vooral een aanrader bij slecht weer. Hardlopen is een sport waar je behoorlijk wat calorieën mee verbrand doordat je hele lichaam in beweging is. Een van de nadelen ervan is wel dat het behoorlijk belastend is voor de gewrichten van je knieën. Wat tevens ook belangrijk is bij het hardlopen is de manier van lopen (loopstijl) en de afwikkeling van je pas. Bij verkeerde manier van lopen kan je onder andere sneller blessures krijgen. Doordat de demping van de schoenen tegenwoordig steeds beter is neemt de belasting op onder andere je knieën wel steeds meer af en word het veel aangenamer om te gaan hardlopen. Hardloop je niet op de weg, maar op een loopband? Dan moet je er op letten dat de belasting van je spieren en pezen wel anders is dan op de weg.

Fietsen

Het fietsen word ons al van kinds af aan al geleerd, we kunnen dit bijna met de ogen dicht(hoewel dit niet is aan te raden). Het fietsen is naast dat het minder inspannend is als het hardlopen, ook minder belastend voor je gewrichten. Het is langer vol te houden en je kunt er langere afstanden mee afleggen waardoor het ook meer geschikt is voor oudere mensen. Een nadeel van het fietsen is dat je voornamelijk je billen, benen en kuiten traint en de rest van het lichaam niet in beweging komt. Net als bij het hardlopen kun je deze vorm van cardio ook binnen doen, door te gaan fietsen op een hometrainer. Voor de fanatieke fietser heb je meestal in de sportschool ook Spinninglessen, hierbij ben je actiever bezig en verbrand je door de tempo wisselingen ook meer calorieën.

Crosstrainen

De crosstrainer is een speciaal apparaat waarbij je zowel je armen als je benen tegelijk gebruikt. Je kunt bij dit apparaat er zelf voor kiezen of je meer kracht vanuit je armen gebruikt of meer met je benen. Je traint bij dit apparaat je rug, schouders, borst, armen, billen, kuiten en dijen mee. De golvende beweging van het cross apparaat zorgt ervoor dat het crosstrainen minder belastend is voor je knieën dan bijvoorbeeld het hardlopen. Het apparaat zorgt ervoor dat heel je lichaam in beweging is en je kunt het het beste vergelijken met het Nordic Walking. De crosstrainer is zowel geschikt voor optimaal vet verbranden als voor het opbouwen van een goede conditie.

Roeien

Dit apparaat word ten onrechte het minst gebruikt op de sportschool, ten onrechte vind ik zelf. Het roeien vergt veel kracht van voornamelijk je bovenlichaam en is zeer inspannend. Bij het roeien train je je rug, schouders, borst en armen spieren het meest. In eerste instantie werden deze apparaten ontwikkeld om de wedstrijd roeiers de mogelijkheid te bieden om te trainen, maar door de toenemende populariteit van deze toestellen werd het roeiapparaat beschikbaar voor iedereen. Het roeien op een roei machine word in de sportschool vaak gezien als saai, terwijl het wildwater raften en kanoën juist heel populair is op de vakantie bestemming.

Groeps cardio

Naast de individuele cardiotrainingen zijn er ook conditie trainingen in groeps verband.

Een voorbeeld is Bodyattack: dit is een sport-geïnspireerde cardio workout voor het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. Deze high-energy interval training combineert atletische bewegingen met aerobe kracht en stabilisatie oefeningen. Ook is Impuls Cross Training zeer goed voor je conditie dit is een combinatie van loop en interval training. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke lichaamsbewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen etc. Tijdens de training word gebruik gemaakt van o.a. kettlebell, zandzakken en springtouwen.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *