5 Redenen waarom iedereen krachttraining zou moeten doen

Vraag iemand waar hij of zij aan denkt als je het hebt over een gezonde levensstijl en hij of zij zal ongetwijfeld antwoorden: voldoende fruit en groente eten, regelmatig bewegen zoals wandelen of cardiotraining, niet roken, weinig drinken en ga zo maar door. Waar echter bijna niemand aan denkt is krachttraining. Krachttraining is dermate gezond en helpt bovendien bij het afvallen, dat eigenlijk iedere volwassene aan krachttraining zou moeten doen. Krachttraining heeft namelijk heel veel voordelen, waaronder:

1. Vetverbranding

Wil je echt vet verbranden, dan is cardiotraining alleen niet voldoende. Ga je daarbij ook aan krachttraining doen, dan zal je veel meer vet verbranden. Een half uurtje krachttraining zorgt al voor een verbranding van minimaal 100 kilocalorieën. Spieren verbranden in ruststand eveneens calorieën, dus heb je meer spiermassa, dan zal je ook meer verbranden. Nog een reden dus om je spiermassa te vergroten.

2. Je ziet er beter uit

Iemand die aan krachttraining doet ziet er over het algemeen beter uit dan wanneer ze dat niet zouden doen. Je looks zijn dan wat meer gedefinieerd. Een bijkomend voordeel is dat je zelfvertrouwen sterk zal groeien als je strak in je vel zit. Je hoeft er dan natuurlijk niet direct uit te zien als een bodybuilder. Dat is iets waar veel vrouwen vaak bang voor zijn. Dat is nergens voor nodig. Dat ‘onvrouwelijke’ uiterlijk krijg je alleen bij extreem vaak en extreem intensieve krachttrainingen, vooral als je daarbij ook nog eens mannelijke hormonen zoals synthetische anabolen (testosteronderivaten) inneemt. Bij normale krachttraining is de kans dat je er als vrouw als Arnold Schwartzenegger uit komt te zien is bijzonder klein.

3. Je leven wordt gemakkelijker

Bij alles wat je dagelijks doet gebruik je heel veel spieren. Als je derhalve aan krachttraining doet, zal je dagelijkse leven letterlijk gemakkelijker worden. Je spieren kunnen dan namelijk meer arbeid en meer kracht verzetten, zonder dat ze daarbij pijn gaan doen of dat ze direct overbelast worden. Denk maar eens aan het tillen van je boodschappen, het optillen van je kinderen, traplopen, in en uit de auto stappen en dergelijke. Door krachttrainingen zal dat allemaal veel gemakkelijker gaan. Al je dagelijkse dingetjes zullen veel sneller, effectiever en efficiënter gedaan worden.

4. Je botten worden sterker

Iedereen heeft op latere leeftijd (in meer of mindere mate) te maken met botontkalking. Vooral vrouwen hebben na de overgang dalende oestrogeen en progesteron gehaltes. Direct na de menopauze gaat dat vooral heel snel, want op dat moment zal een vrouw per jaar gemiddeld zo’n 3% van haar botdichtheid verliezen. Door middel van krachttraining kun jij je lichaam echter stimuleren om je botter sterk te houden. Daardoor heb je er ook op latere leeftijd veel plezier van. Melk helpt echter niet tegen botontkalking, krachttraining daarentegen wel.

5. Je leeft langer

Ten gevolge van inactiviteit gaan veel mensen dood en niet alleen door ouderdom, dat is middels meerdere wetenschappelijke onderzoeken al bewezen. Inactiviteit zorgt er namelijk voor dat de spiermassa afneemt, waardoor ook je immuunsysteem zal afnemen. Indirect is je spiermassa dus gerelateerd aan je vatbaarheid voor allerlei ziekten als kanker en diverse infectieziekten.

Conclusie

Krachttraining doen is dus heel erg belangrijk voor je gezondheid. Iedereen zou eigenlijk verplicht aan krachttraining moeten doen.

Beste eiwitten zoeken

Nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *